on Saturday 7 May 2011



Assalamualaikum, selamat- dan sawadikap.. hehe tajuk entry aku hari ini is pasal bas. Ye bas tak kisahlah bas rapidKL ke bas metro ke bas ekspress ke yang penting die bas..tapi bukan bustop mahupun busking..

So ape jadah entry pasal bas pulok ni? Dah takde topik lain ke? Ye memang takde haha. Korang penah naik bas tak? Aku first time naik bas mase form 2 sebab nak g umah member..boleh kate tiap-tiap minggu gak lah..Sebenarnye aku buat entri ni sebab aku mempunyai dendam kesumat terhadap seorang driver bas rapid KL yang cilake tuh. Bende ni terjadi kat aku minggu lepas hari khamis..

Bas ni la yang cilake tapi gamba ni bukan aku snap


Ceritanya bermula begini. Pada satu petang yang hening lebeh kurang macam time orang balik kerja aku nak balik dari KL menunggang bas. Sebelum naik bas tu aku pun macam penunggang bas yang lain melakukan ritual yang biasa iaitu bertapa dekat bustop selama sejam dan berebut-rebut mase nak beli tiket bas..macam haram keadannye. Tak reti beratur ke? Xbelajar sivik? Ye memang aku rase depa tak belajar sivik sebab kebanyakannye pekerja pendatang asing terdiri daripada mat2 bangla dan indonesia..


tak boleh ke beratur macam ni?

Selalunya memang aku akan balik time lepas office hour, lepas maghrib macamtu, sebab time macamtu dah tak ramai orang nak tunggu bas or naik bas. Tapi tak tahulah kenapa aku macam penat pulak haritu so ingat balik awal dapat la mengangkang kat umah rilek2, golek2 tengok internet..

Dah tunggu sejam tu dapat la naik bas, ingatkan penat lelah aku berpeluh berdiri menunggu bas dapat la duduk dengan senang lenang tapi malangnya kene berdiri pulaaakk..sebab seat sumenye dah penuh dengan awek-awek comel yang tak reti nak naik bas wanita yang disediakan untuk diorang...ni pun lagi satu spisis..dah ade bas tulis name korang tu naik jelah..takyah nak menyemak kat bas biase..seriously la weh mase aku tunggu tu ade la gak dalam 3 bijik bas wanita baru la sampai bas biase and yet kau still nak naik bas biase? Ape jadah ntah.. 


Selepas beberape minit aku berdiri akak yang duduk sebelah aku tu pun nak keluar la jadi aku ape lagi cepat la aku pegang kerusi tu haha..akak tu bangun je aku cepat-cepat duduk.. haa mesti korang tertanya2 kenapa aku tak bagi awek aku duduk mase tu..actually aku bagi but mase tu aku penat giler...so aku duduk la kejap dalam 2~3 minit sebab aku tahu dengan keadaan bas yang penuh ni lepas aku bangun je memang takkan dapat duduk dah..lepas dah 2~3 minit duduk tu aku bangun la bagi awek aku tu duduk..itu pun mukenye dah macam kerang busuk..


so lepas je aku bangun tu bermulalah perjalanan aku berdiri selama dua jam memandangkan start kat bustop depan UM tuh da jem sampai la ke simpang nak masuk subang jaya..kalau tak dalam 40minit je da boleh sampai..hebat kan aku? berdiri 2 jam nonstop..

Akhirnya selepas aksi tolak menolak dalam bas selama dua jam aku sampai la jugak kat hentian aku..aku berhenti kat stesyen selepas stesyen rumah aku sebab nak kene hantar anak dare orang sampai kat depan pintu rumah dia..kalau tak hantar nanti mak bapak die kate ape pulok..dah pandai usung keluar pandai la hantar balik ye dak?  Masa ni aku ade awek lagi..


Kurang 2~3 orang je nak jadi macam ni

So disebabkan aku berhenti stesyen selepas stesyen umah aku, aku terpaksa la menunggu bas lagi untuk balik ke rumah.. dah tunggu lebih kurang 20 minit macamtu nampak la kelibat bas warne merah kat hujung jalan sane.. aku pun dengan megahnye jalan ke depan sikit and dengan penuh gayanya mengangkat tangan nak tahan bas rapid tu.. korang nak tau ape bas tu buat? Bas yang lahanat tu pun dengan selamber badaknya jalan depan aku tak stop.. hanjing punye driver! buta ke ape? aku dah tahan dari jauh la siot! dengan kecewa dan cara jalan macam orang putus cinta kembali ke bus stop.. nasib baik kat bustop tu ade aku sorang je takdelah malu sangat..kalau tidak mau mati sebab kemaluan aku dibuatnye...(eh macam pelik je bunyi ayat ni)

Lepas menyumpah serenah driver bas tu cukup 40 kali(yea cukup 40 kali akan termakbul biar dia jadi ape yang aku cakap tu)..aku pun berfikir la nak menapak memang setengah jam la dari situ ke rumah aku.. aku pun mengambil inisiatif untuk ke kedai mamak dulu pekena milo kosong ais ngan meggi goreng..

Dah kenyang tu aku pun mule lah bertapak dari A ke B selama setengah jam..jalan dah la gelap kete pulak sume laju nak mampus, buta ke ape? tak nampak ke ade pejalan kaki bertauliah kat tepi jalan? kalau eksiden sape nak jawab?





Jalan punye jalan akhirnya dalam setengah jam macamtu sampai lah gak kat umah aku.. korang bayangkan berdiri sejam tggu bas, dalam bas berhimpit-himpit 2 jam pastu menapak lagi setengah jam..penat la siut..sume tu sebab nak hantar orang yang akan break dengan aku the next few days..style kan? kalau aku tau aku biar die balik sendiri je..tapi takpelah aku gentleman hehe..

Bukannya aku nak sangat naik bas ni, kalau aku ade kereta aku pun taknak naik bas..nak naik motor boleh je tapi time tu asik ujan je mase petang nanti hujan leceh pulak bawak orang pompuan ni..

P/s : And korang percaya tak aku break up mainly sebab bas? hoho...

Adios~